Atomic Blonde

Atomszőke
r.: David Leitch (2017)

Vannak történetek, amiket már többször láttunk, többször elmeséltek nekünk. Ezeknek a legnagyobb hibája az, hogy semmi újat nem mondanak arról a történetről, csak ugyanazt szajkózzák újra és újra.
Mind tudjuk azt a közhelyet, hogy Shakespeare drámái egytől-egyig lopott történetek (legfőképp Holinshed krónikáját használta forrásul). Már mindegyiket megírták előtte. Akkor mégis miért ő a drámairodalom főszereplője? Miért ő ül a trónon, ahonnan valószínűleg soha senki nem fogja tudni letaszítani? Azért, mert bár a történeteinek magva lopott, kölcsönvett, de a magra ráhúzott ruha teljesen új. Kitúrt királyfiról mind ismerünk meséket, de nem véletlen, hogy Hamlet ma már nem igazán tekinthető Shakespeare karakterének. A dán átment azon a végtelenül ritka változáson, hogy kilépett a drámája kereteiből és ma már itt él, jár, eszik, alszik közöttünk. Nincs még egy olyan alak az irodalomban, akiről annyi oldalt írtak volna, mint ő. Elemzik minden egyes szavát.

kihall

Az Atomic blonde is egy olyan történet, amit nagyon sokszor láttunk, hallottunk. Jobban is, mint Leitch filmjében. Hiszen mi is történik itt? Kémeket látunk dolgozni. Egymás ellen és egymásért, haragból és szerelemből, jó oldalról és rossz oldalról egyaránt. Percival (James McAvoy) filmbéli monológját is ismerjük: melyik a jó és rossz oldal, ki dönti el, egyáltalán ki döntheti el?

story-time: A történet keretét egy kihallgatás szolgáltatja: az MI6 ügynöke, Lorraine Broughtont (Charlize Theron) előző ügyévél kapcsolatban kérdezi ki felettese (Toby Jones) és a CIA tisztje (John Goodman). Berlin, 1989 novembere. A Berlini fal leomlik, a kémek világa átalakuláson megy keresztül, a hidegháború nagyon gyorsan felmelegedhet, ha egy lista rossz kezekbe kerül.

Az Atomszőke nem hoz semmi újítást ebbe a történetbe. Amiért mégis érdemes megnézni, az az akciójelenetek lebonyolítása. De ha megnézzük, ki is az a David Leitch, elképzelhetjük mi vár ránk. Leitch a John Wick egyik rendezője és 82 filmben és sorozatban dolgozott kaszkadőrként. Úgyhogy higgyük el neki, hogy ért a verekedések elkészítéséhez. A film csúcspontja egy 10-12 perces verekedés, ami egyben lett felvéve – bár valószínűleg van benne 1-2 rejtett vágás, de ez semmi nem von le a nagyszerűségéből. Sőt, tovább megyek: valószínűleg az egész filmet emiatt a 10 perc miatt csinálták.

ct2

Charlize Theron, mint mindig, ebben a filmben is csodálatos – bár ezt egy olyan valaki mondja, aki a Benwhishaw Egyház mellett a Charlizetheron Testvériség megalapítója is.
Egyszerre nőies és férfias – persze ebben nagyon fontos eszköz a hangja. Lorraine pedig egy olyan hős, akiről nem akarják azt állítani, hogy ő egy genetikailag módosított szuperkatona, vagy egy multimilliárdos, aki sebezhetetlen ruhát kovácsoltat magának, sem pedig egy dühtől nagy zöld szörnyeteggé váló ember. Lorraine-t a nyitó pillanatban szétvert arccal, hegekkel borított testtel látjuk. A hátralévő közel 2 órában pedig azt látjuk, ahogy férfiakkal verekszik. Nem gyenge nő, de nem is egy szupergép.

Az viszont néha-néha megtörténik, hogy egy szupergéppel küzd. Ilyen például az orosz kém, akivel a mozivászon mögött akad össze. A film egyik gyenge pillanata, kevéssé elfogadható, ahogy a férfi közel 10 percig kulccsal az arcában nemhogy talpon marad, de rezzenés és gond nélkül verekszik tovább. De van ennél nagyobb probléma is a filmmel.

mcavoy
James McAvoy

Ezt a problémát pedig sajnos úgy hívják, hogy James McAvoy. Nem is ő maga a gond, hanem a karakter, amiről elég hamar kiderül egy-két fontosnak szánt fordulat. De a még ennél is nagyobb probléma az, hogy aki látott már legalább 2 kémfilmet, az rájön a végén a Fordulatra (ez nem spoiler – kötelező egy nagy fordulat szerepeljen ezekben a filmekben). Méghozzá a Nagy Fordulat itt McAvoy utolsó mondatához kötődik.
Sajnos David Percival karakteréhez McAvoy túl feszes. Látszanak az izzadságcseppjei, ahogy erőlködik a lazaság látszatáért. Persze nincs is nagyon megkönnyítve a dolga, vékony ceruzaheggyel felskiccelt karaktert kapott. Egy brit kém Kelet-Németországban, aki fölött nincs fennhatóság, nincs brit nagykövetség, így már-már saját kiskirályságot alakít ki magának. Viszonylag hihetetlen, a szökéseit a Fal egyik oldaláról a másikra pedig olyan lazasággal akarják bemutatni, ami viszonylag hamar felveti azt a kérdést: ha tényleg ilyen könnyű, akkor Kelet-Németország teljes lakossága miért nem követte David példáját?

charlize mcavoy
És ami nagyon hamar feltűnik a castingban való tévedéssel: semmi kémia nincs a két főszereplő közt. Persze, nem is arra lenne szükség, hogy forrjon a levegő a szexualitástól. Egyszerűen meg sem hallják egymás mondatait – ez viszont van akkora hibája a filmnek, hogy sajnos Leitch számlájára kell írnunk, de legyünk bizakodók (van miért!) és tekintsük ezt a filmet egy nagyon erős, de még megolvadt viaszszárny-próbálgatásnak.

Rendben, azért neki is vannak ötletes megoldásai (figyeld a gipszet).

8/10 sajnos nem egyedi a történet, sőt, de 2017 legnagyszerűbb akciójeleneteit láthatod, és hát…. Charlize Theron!

ct4

music-time: a film soundtrackje az év legjobbja (igen, azt hiszem még a Baby Drivernél is jobb), élen a film végén megszólaló Under Pressure-rel, aminek történelmi kapcsolódási pontja is van a filmmel: ezt a dalt a Queen és Bowie a Fal leomlásának kapcsán írták

quote-time: ’Cocksucker…’

Reklámok

2 gondolat a következővel kapcsolatban: “Atomic Blonde

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s