Hannibál tanár úr

r.: Fábri Zoltán (1956)

Mi történik, ha az ember nem megy a tömeggel? Meg lehet-e úszni a lelkiismeretet?

Ez a film, bár 61 éves, aktuálisabb, mint sok más 2010 utáni alkotás. Ezzel az állítással nem a mai filmek minőségéről mondok véleményt, hanem a Hannibál tanár úr jelentőségét, örökérvényűségét és tudását emelem ki.
Persze, ha valaki képben van a magyar film történetével, elég csak elolvassa a rendező nevét és nem habozik, hogy érdemes-e megnézni a Hannibált. Fábri Zoltán olyan filmeket hívott életre, mint az Isten hozta, őrnagy úr!, Az ötödik pecsét vagy az Arany Pálma-jelölt Körhinta.
De nem csak az ő neve jelentős itt. Móra Ferenc Hannibál föltámasztása c. kisregényét Szász Péterrel írták filmre. Szászt ismerhetjük forgatókönyvíróként többek közt az Utószezon, illetve az És akkor a pasas… c. filmekből is.

nyúl sebbel
Szabó Ernő

story-time: Nyúl Béla középiskolai latintanár lehetőséget kap, hogy megjelentesse tanulmányát, melyben általa felfedezett dokumentumokkal megcáfolja Hannibál hadvezér halálának addig igaznak hitt verzióját. Ez pedig, bár nem hinnénk, sok gondot okozhat 1931-ben.

A film nyitóképén Aquincum katonai amfiteátrumát látjuk, ahol a közeli gimnázium diákjai fociznak. Ez a helyszín egyáltalán nem csak szépsége és bizonyos „egzotikuma” miatt került be a filmbe. Egyszerre tökéletes kerete és szimbóluma Nyúl felemelkedésének és bukásának a budapesti Circus Maximus.

mászó tömeg

Nyúl Béla testesíti meg az egyik legszerethetőbb antihőst. Szabó Ernő Fábrival együtt szívet tépően ritmizálja, sőt keveri a gyakran burleszki komikumot és a megalázott ember földön kúszását. Nevetünk is vele, de nem rajta! Gyakran nevet ő is magán, így menti fel a nézőt a kárörvendés alól. Szabó Ernő játéka egyszerűen annyira univerzálisan mutatja be nemcsak a magyar kisembert, de a modern Athéni Timont is, aki fölemelkedik, benne nem tesz kárt a (mások által képzelt) hatalom, de mélyebbre zuhan, mint előtte volt.

nyúl és hannibál
Szabó Ernő és Bessenyei Ferenc

Nagyon fontosnak tartja a film, hogy bemutassa Nyúl magánéletét. Családi jelenetei a legbensőségesebbek, idillikusak. Ahogyan a Szindbád velőscsont-evés jelenete „el van átkozva” (ti.: aki azt megnézi, biztos, hogy megéhezik a velőre és a húslevesre), úgy van megbűvölve Nyúl álma, amelyben maga Hannibál (Bessenyei Ferenc) jelenik meg: ahogy ketten ülnek és nevetnek, a néző is ugyanolyan önfeledten fog velük kacagni.  De nem azért látogatja meg a tanárt, mert az megfejtette a titkot az életéről-haláláról, hanem mert nem jut eszébe egy dal következő sora. Mindezt egy végtelenül egyszerű, de nagyon erős jelenetben mutatja be Fábri és Szécsényi Ferenc operatőr. Mintha Nyúl meghalt volna és a valóság egy másolatába lépne át – nem emelkedik fel a platóni barlangból, nem az ideákat látja meg, hanem ugyanott marad, a barlang legmélyén, ahol minden csak árnyék.

Egyszerre komikus és gyomorforgató, ahogy a kávéházban Vidrozsil (Somogyvári Rudolf) kikéri magának, hogy Schwarz (Ascher Oszkár) más szöveget énekel a Giovinezza-ra.
Komikus, mert tökéletes Schwarz válasza:

– Ez a dal Mussolini himnusza!

– Rómában. Nálunk Tarka lepkém.

És gyomorforgató, mert Vidrozsil reakciója erre túl aktuális.

vesszenek
úton a Pokol tornáca utca felé

Ez a film több, mint egyszerűen a horthysta rendszer kritikája. Hasonlatos Shakespeare III. Richárdjához: a mindenkori elnyomó, diktatórikus rendszer butaságát és brutalitását elemzi és ítéli el. A film erős aktualitását az olyan (túl) gyakran elhangzó mondatok alapozzák meg, mint: „Kollega úr! Ön Karthago Róma fölötti győzelmének bizonyításával a sémi világuralmat propagálja! Ez a keresztény nemzeti géniusznak az istentagadás és rideg nemzetköziség undok sarával való beszennyezése!”
Ugyanennyire aktuális Nyúl magyarázata, mikor Hannibált kérdezi annak haláláról: „Én kérem szembeszálltam a világtörténelemmel, amit a kultuszminiszter úr a középiskolák negyedik osztálya számára engedélyezett. És tessék elhinni, ez nálunk van olyan merész vállalkozás, mint kétszáz elefánttal átkelni az Alpeseken.”

A tömeg általános kritikáját fogalmazza meg itt Fábri: azt az embert éljenzik, akit két perccel korábban meg akartak gyilkolni, s csupán az változtatta meg hozzáállásukat, hogy „a nagy főtestvér mosolyog.”

muray és nyúl
Greguss Zoltán és Szabó Ernő

Muray nagyságos úr (Greguss Zoltán), a szélsőséges Töhötöm párt egyik vezetője tökéletes prototípusa a kesztyűbáb-szerű politikusnak. Ő nem gonosz, ő maga nem akar ártani Nyúlnak, csak egyszerűen azt mondja, amit a tömeg hallani akar. Úgy mozog, ahogy rángatják, azt mondja, amit a pillanat megkíván. Ha az egy ígéret Nyúl felé, akkor azt, ha az, hogy „ha ez a Hannibál élne, köztünk volna a helye”, akkor azt. Csak kampányszlogenek hagyják el a száját, csak üres frázisokat kiabál a mikrofonba. Csodálatos ötlet, hogy Nyúlnak nem kell mikrofon, az ő hangja anélkül is betölti a teljes amfiteátrumot!

tömeg

Nyúl Béla, bár a történelem nem jegyzi létezését, mára mégis Hamlethez hasonlóan, kilépett története kereteiből és velünk él.
Nincs benne semmi bosszúvágy: mikor diákjainak mesél Epaminondas-ról („annyira szerette az igazságot, hogy még tréfából sem hazudott”) és egy csíny után a „bűnösök” felállnak tettüket vállalva, csak jóízűen és elégedetten nevet a földön ülve. Mikor dolgozatokat javít, először 3-ast szeretne adni, abból aztán 2-es lesz, majd azt is átjavítja ½-re (1931-ben Magyarországon az 5-ös volt a legrosszabb, az 1-es a legjobb osztályzat).
Ezért is nagyon fontos pillanat, mikor az amfiteátrumban rögtönzött beszéd közben az ott ledöbbenten álló fiatalokra pillant, akiknek pár nappal korábban mesélt a görög hősről.

éljen nyúl

10/10 csodálatos film, ahol az antihősből hős lesz, majd ismét antihős. Végül az utolsó pillanatban újra és végleg hős.

culture-time: a filmet 1968-ban és 2000-ben is beválasztották a Budapesti Tizenkettőbe

Reklámok

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s